Nothingness

 

by Dr. Hilmar Alquiros

 

The NOTHING has no Middle, and its Limits are the NOTHING.

Among the great Things to be found among us, being NOTHING is the Greatest.

LEONARDO DA VINCI(!) - Diaries

 

Lit.: →Nothingness and Being

 

 Death ends a form of existence not chosen by oneself, an existence filled with many possibilities of suffering. Yet, if one is fortunate enough to experience deep love, it initially serves as full compensation for the compulsion to exist, as long as the will to survive persists. However, one must eventually leave loved ones behind or continue living without them, resulting in a negative compensation to the previous positive one.

 

 The chess game of life cannot be won. It always ends in loss if played at its best, or in a draw if its finiteness is accepted or even transcendently longed for. The Dao of Being is also the No-more-being: just as life springs from nothingness, it must also return to it, reflecting the cyclical nature of existence. Before the Being emerged from the Not-yet-being, only the transcendent unfathomable emerged from itself.

 

 Emergence from absolute nothingness begins in an intermediate stage of pure potentiality: as ideas (Plato), poetically addressed as “images, germs” in non-being (Laozi), or in modern physics as “virtual” particles and quantum superpositions before collapsing through observation. This triad of not-yet, already/yet, and not-more applies to everything, not just life, but also to atoms, the universe, space, and time.

 

 Consider the moment when a loved one's touch feels like an anchor in the vast ocean of existence, grounding us amidst the waves of potential suffering. Life, love, and the universe are bound in this intricate dance between being and not-being, reminding us of the profound interconnectedness of all things and beings.

 

 Grandfather clocks and grandfather hearts stop one day, sometimes even simultaneously.

 

Das NICHTS hat keine Mitte, und seine Grenzen sind das NICHTS.

Unter den grossen Dingen, die unter uns zu finden sind, ist das Sein des NICHTS das Grösste.

LEONARDO DA VINCI(!) – Tagebücher

 

 Der Tod beendet eine Existenzform, die man sich nicht selbst ausgesucht hat, eine Existenz mit vielen Möglichkeiten des Leidens. Doch wenn man das Glück hat, tiefe Liebe zu erfahren, dient diese zunächst als vollständiger Ausgleich für den Zwang zu existieren, solange der Überlebenswille anhält. Jedoch muss man schließlich geliebte Menschen zurücklassen oder ohne sie weiterleben, was zu einem negativen Ausgleich gegenüber dem vorherigen positiven führt.

 

 Das Schachspiel des Lebens kann nicht gewonnen werden. Es endet immer mit einer Niederlage, wenn es am besten gespielt wird, oder mit einem Unentschieden, wenn seine Endlichkeit akzeptiert oder sogar transzendent herbeigesehnt wird. Das Dao des Seins ist auch das Nicht-mehr-Sein: so wie das Leben aus dem Nichts entspringt, muss es auch dorthin zurückkehren und die zyklische Natur der Existenz widerspiegeln. Bevor das Sein aus dem Noch-nicht-Sein entstand, ging nur das transzendente unergründliche aus sich selbst hervor.

 

 Das Entstehen aus dem absoluten Nichts beginnt in einer Zwischenstufe reiner Potenzialität: als Ideen (Platon), poetisch als „Bilder, Keime“ im Nichtsein (Laozi) bezeichnet, oder in der modernen Physik als „virtuelle“ Teilchen und Quantensuperpositionen, die durch Beobachtung kollabieren. Diese Triade von Noch-nicht, Schon/Noch und Nicht-mehr gilt für alles, nicht nur für das Leben, sondern auch für Atome, das Universum, Raum und Zeit.

 

 Denken Sie an den Moment, wenn die Berührung eines geliebten Menschen sich wie ein Anker im weiten Ozean der Existenz anfühlt, der uns inmitten der Wellen des möglichen Leidens verankert. Leben, Liebe und das Universum sind in diesem komplizierten Tanz zwischen Sein und Nichtsein vereint und erinnern uns an die tiefgreifende Verbundenheit aller Dinge und Wesen.

 

 Standuhren und Großvaterherzen bleiben eines Tages stehen, manchmal sogar gleichzeitig.

 

 

 

 

Lit.: →Nothingness and Being

(English)

Why is there something rather than nothing? - Leibniz, German universal genius 1646-1716

 A World with or without a Beginning?

„Why is being at all, and not rather nothing? ... As deeply rooted as this question may seem, it only hangs in the foreground of objectively imagined being. It does not know what it is asking; for in order for that to exist which it still knows as the counter-possibility to the reality of the existing, to the existing as the actual, namely the nothing, there mu

04 / 2023 ~ 400 p.

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